Min bloggliste

torsdag 29. desember 2011

Elgkjøttboller

Jeg er så heldig å ha tilgang på elgkjøttdeig og til jul lagde jeg mange kjøttboller med mye smak. Oppskriften har jeg fra ett juleblad: Julens Matgleder 2010,men har sett samme oppskrift i flere blader, så det blir vel "lånt" oppskrifter her på lik linje som i cupcake bransjen.
Har du ikke tilgang på elgkjøtt så bruk karbonadedeig.

Du trenger:
1 løk
1,5 ts timian
1,5 ts rosmarin
6 knuste einerbær
400 gr elgkjøttdeig
200 gr medisterdeig
1 egg
1/2 ss viltfond fra flaske
1/2 dl farris
1 ts salt

Jeg dobbler oppskriften, like greit å steke opp når en først er igang. Fine å ha på lur i fryseren.



 Her er det klart for blanding, har finhakket løk og stekt den blank i panna. Avkjøles.

Legg einerbær i en brødpose, legg posen på en fjøl og slå den i stykker med håndtaket på kokkekniven.





Ha alt i en bakebolle.

 Trer på meg brødposer i mangel på engangshansker, for å kna alt godt isammen :-)


Slik ser den ferdige farsen ut.



For å få like store/små kjøttboller bruker jeg samme type isskje som jeg bruker til cupcakesbaking, men kokkelerer på ett annet kjøkken idag så her ble det måleskje. Dypp skjeen i kaldt vann, fyll den deretter med farse. Legg kjøttbollen på ett fuktet bakepapir.Dypp på nytt skjeen i vann osv osv.....


Klare for stekepannen.


Her stekes de i godt smør på begge sider før de legges i ett ildfast fat og etterstekes i ovnen på 100 gr i 15 min, kommer selvfølgelig an på størelsen. Trykk oppå dem med en gaffel for å kjenne om de er faste i konsistensen.



Saftige gode kjøttboller uten melk og mel. Fine å servere ved siden av viltstek, som fingermat eller med saus, poteter og stuede grønnsaker.

Idag serverte jeg dem ved siden av rådyrsteik, viltsaus, viltgele, tyttebærrømme, poteter og grønnsaker.

Så en takk til KakeMagne og Torstein for viltkjøtt. Herlig med gode råvarer.






5 kommentarer:

  1. Detta er vel mer i min gate.......... Tove J.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Tove J :-)

      Artig at du er inne og kommenterer her. Disse kakene er veldig gode. Har lagd dem ganske små når jeg serverer dem som fingermat.

      Slett
  2. Hei

    Lager du viltgelen selv?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Alexander.

      Ja jeg lager viltgele, ripsgele, eplegele, rips/solbærgele, eple/rabarbragele og eple/rognebærgele.
      Viltgele lager jeg av en del rips, en del solbær og 2 deler rognebær. Bruker saftkoker og følger ellers oppskrift på gele fra gammel kokebok eller ei oppskrift på nettet.
      Funderer på om jeg skal tilsette noen urter i saftkokeren i år. Kanskje lage tyttebærgele med ørlite ekte vanilje i.
      Ha en fin høst.

      Marianne G.

      Slett
  3. Fantastisk saftige og gode. Siden jeg elsker pepper brukte jeg litt pepper. Var heldig at jeg fortsatt har timian og rosmarin i hagen - så dette ble kjempegodt.

    Anne B.

    SvarSlett